CUBA CLICK!!!

Thursday, August 25, 2011

cara memilih calon suami

Ini request dr Suraya...

n3 ni diambil dari blog KUBAYOKA

saje nak share dengan semua coz pecah perot baca n3 die...syabas!!!




Susah nak ulas bab ni, kena minum susu banyak-banyak agar otak segar dan subjek jelas. Ini bukan kerja main-main lalu kita boleh buat sambil melepaskan batuk di escalator, atau tulis sekadar nak buat lawak.

Ini cerita serius.

Suami itu penting. Selain untuk menentukan generasi masa depan rumah awak, suami juga tempat untuk awak bergantung, bercerita, bertangis, bertawa, berpelukan dan suamilah juga orang yang akan awak pimpin untuk ke depan berjumpa Allah kelak.

Oleh itu proses memilih suami cukup kritikal dan serius. Bahkan, selagi proses itu tak menunjukkan hasil, tak kahwin pun tak kahwinlah. Lebih baik daripada dapat suami yang buat kita sengsara dan menyesal hingga ke akhir hayat.

Memandangkan zaman ini zaman yang menyajikan dugaan yang cukup sukar, besar, durjana dan jahannam; sedikit sebanyak proses memilih suami itu turut tergugat. Apatah lagi dengan nisbah perempuan kepada lelaki yang semakin membimbangkan, itu belum tolak kaki dadah, lemah tenaga batin, peragut, suami orang (ehem), gay, dan juga lelaki yang tak berapa kelihatan seperti lelaki. Sedangkan rata-rata gadis sekarang cantik, lawa, berbudi bahasa, sopan santun, patuh dan cerdik. Nampak sangat tak seimbang di situ.

Maka, adik-adik, dengar nasihat abang ni. Pilih lelaki yang:
  1. Tak hensem dan tak juga barai sangat. Kalau hensem macam Robert Pattinson kita kasi markah 85%, dan NurShahrul Idlan Talaha kita kasi 50%, korang cari sekitar 40% ke 60% tu kita dah cukup semangat. Orang kata sedang-sedang sedap mata memandang bahkan yang sedap itu bukan sekadar di mata tetapi.... Tetapi di hati...
  2. Lelaki tak berapa hensem dia appreciate kecantikan gadis dan pada masa sama punyai elemen 'romantis' yang kuat. He may be a little bit protective, mengongkong, itu cuma reaksi atau ekspresi 'jantan' jaga hak, sempadan atau kepunyaan seperti kucing jantan pancut kencing di tayar kereta. Girls, you can manage this, you can take an easy care of a man of this kind. Most handsome man (score 80 ke atas) are self-centered, appreciate only what pleases him.
  3. Lelaki yang bersih dan kemas, dan tidak terlalu serabai, tidak terlalu kemas. Dia cekap sesuaikan pakaian ikut peristiwa dan kejadian (occasion)
  4. Lelaki yang tak hisap rokok. Kalau dia penuhi kriteria lain, tetapi dia merokok, cuba panjangkan isu rokok merokok ini sepanjang perkenalan even selepas kahwin sampai dia fed up dan berhenti. To be both a 'passive smoker' and a wife is not a good combination, moreover to nurture your kids right from your womb.
  5. The way he talk, shows his character. Kalau dia suka cakap fasal diri sendiri, he's not independent and egoistic. Cari lelaki yang suka bercakap/bercerita/menceritakan subjek yang selain dari dirinya. Suka cerita fasal cuaca, filem, binatang, travel dan sebagainya. Dia juga tak bercakap tentang orang lain. Content perbualan dia menunjukkan frame of interest dia di mana dan bagaimana. Hayati juga bagaimana dia express comment dia terhadap some issues.
  6. Memahami dan bertolak ansur, justeru kelihatan sangat romantik.
  7. Pilih kawan-kawan dia. Kalau kita mengenali seorang lelaki yang menawan, hensem, baik dan kita jatuh cinta tanpa ragu-ragu, tiba-tiba dia sebenarnya tak available senang cerita tunang orang. Maka sila target kawan-kawan dia. From the beginning pun bila kita berkawan dengan orang yang menawan, sila berkawan juga dengan kawan-kawan dia. Tak hensem sikit pun, cuba bagi kawan dia tu peluang mungkin he got potential to be better guy, it is just about time.
  8. Hindari lelaki yang mencarut bila terkejut atau terperanjat. What you do or think in repetition over time will become habit. If he said, mana I sengaja, tak sengaja tiba-tiba terkeluar perkataan tu, nak buat macam mana I terkejut b. That's bullshit. Itu satu statement tak boleh pakai dan merepek.
  9. Cari lelaki di tempat-tempat ilmu, seperti masjid, gotong royong hapuskan aedes, bersihkan kubur, derma darah dan sebagainya.
  10. Kenali mak ayah dia, do some study dan research tentang dia dan keluarga dia.
  11. Solat hajat, minta petunjuk selalu.

Nak mengorat lelaki kena sabar dan kering. Usah terlalu cemburu, gelenya dan gedik. Lelaki akan tahu kalau seorang perempuan ada hati kat dia. So, awak tak payah nak cakap terus terang, just bagi hint-hint istimewa seperti hadiah harijadi, poskad, (poskad?) err, atau anything yang kita buat dia rasa special.

He will go to any length to say the three words first. The effort driven by love, definitely.

Do not put most of your energy and time in one bucket, explore other possibilities that will always increase the potential and efficiency. Jangan layan stim dan hormon hingga kita terlalu fokus/tertumpu pada seorang jejaka, izinkan diri untuk berkawan dengan semua. Dari situ kita sebenarnya berlatih menjadi seorang gadis yang disenangi semua.

Cinta akan tumbuh seperti pokok dan menghijau dan membesar. Be patient and take a good time for it. Jangan terburu-buru bahkan fikir panjang-panjang.

Kalau ada lelaki terburu-buru ucap kata cinta. That's either fake or baseless. I can say that it is normal for a girl to say 'I love U' after one second she knows a man. Woman feels, man thinks. A good man may take forever to utter the three words. But remember, a good girl can know. Be a good girl, you will know who's the best for you.




2 comments: